Najnowsze wiadomości

26 kwietnia 2024 4:23

Co to jest e-biznes?



Osoby, które planują założenie działalności gospodarczej, często mogą spotkać się z pojęciem e-biznesu. Termin ten, choć z pozoru całkiem oczywisty, nie zawsze bywa jednak odpowiednio rozumiany. Czym jest e-biznes i jakie formy może przyjmować? Jakie są wady i zalety prowadzenia działalności gospodarczej w ten sposób?

Czym jest e-biznes?

Termin „e-biznes” (lub biznes elektroniczny) nie ma jednej definicji. Pojęciem tym zwykle określa się taki model działalności gospodarczej, który realizowany jest za pośrednictwem sieci, lub – bardziej ogólnie – za pomocą różnych rozwiązań teleinformatycznych. Więcej na temat e-biznesu i jego tworzenia przeczytasz na stronie https://www.dhl.com/pl-pl/home/nasze-dywizje/parcel/dla-ciebie/blog/e-biznes-co-to-jest-i-jak-go-stworzyc.html.

Biznes elektroniczny i jego rodzaje

E-biznes dzielić można według różnych kryteriów, najczęściej spotykany jest podział ze względu na zakres działalności (np. e-commerce, czyli handel elektroniczny). Nie mniej popularna jest klasyfikacja działalności ze względu na charakterystykę podmiotów, które są producentami i odbiorcami produktów. Jak to wygląda w praktyce? Szczególnie często spotykany jest typ działalności B2C (business-to-consumer lub business-to-client). Model ten polega na świadczeniu usług lub sprzedaży towarów konsumentowi przez podmiot będący firmą. Gdy transakcja następuje pomiędzy partnerami handlowymi, którzy działają jako firmy, mamy do czynienia z modelem B2B (business-to-business). Niekiedy spotyka się także model C2C (consumer-to-consumer), realizowany np. przez portale aukcyjne.

Prowadzenie biznesu za pośrednictwem internetu – na czym może polegać?

Elektroniczny biznes wykorzystuje niezwykle szerokie spektrum możliwości, jakie daje globalna sieć. Nie sposób zatem opisać wszystkiego, czym zajmować się może taka działalność. Może być np. wyszukiwanie informacji i pozyskiwanie nowych kontaktów, zawieranie kontraktów i umów przez sieci czy płynne przesyłanie dokumentów. E-biznes może być realizowany zarówno w sposób czynny, jak i bierny – z tą drugą formą mamy do czynienia na przykład wtedy, gdy przedsiębiorca wyłącznie tworzy swojej firmie miejsce w sieci (np. stronę internetową oraz fanpage w mediach społecznościowych), ale nie prowadzi aktywnej działalności za ich pośrednictwem.

Zalety i wady e-biznesu

Rosnąca od lat popularność elektronicznego biznesu pozwala wyraźnie dostrzec cienie i blaski związane z prowadzeniem takiego rodzaju działalności gospodarczej. Jakie zalety i wady e-biznesu można wyróżnić?

Zalety e-biznesu

Przede wszystkim są to praktycznie nieograniczone terytorialnie możliwości sprzedaży. Sklep internetowy o odpowiednim modelu biznesowym może świadczyć usługi klientom na całym świecie. Zakupów w nim można dokonywać o dowolnej porze dnia – bez znaczenia jest np. strefa czasowa, w której aktualnie przebywa kupujący.

Prowadzenie takiej działalności biznesowej to duża wygoda dla samego przedsiębiorcy. Wiele zadań związanych z zarządzaniem sklepem (m.in. dostarczanie towarów czy obsługa klienta) może zostać zlecone zewnętrznym firmom, a właściciel może prowadzić sklep z poziomu swojego domowego komputera. Zaletą e-biznesu jest także stosunkowo niski próg wejścia – by rozpocząć taką działalność, w większości przypadków nie potrzeba dużego budżetu czy specjalistycznych umiejętności.

Wady e-biznesu

Jak każdy typ działalności, handel elektroniczny i inne rodzaje e-biznesu mają swoje wady. Przedsiębiorcy, którzy decydują się na świadczenie usług lub sprzedaż towarów tym kanałem, nie mogą ignorować zagrożeń związanych z działalnością w sieci. Cyberataki (na przykład w postaci phishingu) stanowią bezpośrednie zagrożenie dla sprawności infrastruktury firmy i niosą ze sobą ryzyko wycieku danych klientów czy pracowników. Nawet za niewielki błąd lub niedopatrzenie w tym aspekcie firma może słono zapłacić.

Wśród innych wad e-biznesu wymienić można stosunkowo powolne tempo rozwoju takich firm. Wynika ono przede wszystkim z olbrzymiej konkurencji, z którą muszą mierzyć się początkujący przedsiębiorcy. Rywalizacja o uwagę klienta jest bardzo zacięta, co często oznacza konieczność konkurowania poprzez obniżanie cen i przeznaczanie dużej części budżetu na marketing internetowy. Przedsiębiorca musi także pamiętać, że w internecie nic nie ginie – każde potknięcie może trwale odznaczyć się na reputacji marki.

Artykuł partnera

Komentarze (0)