Niezwykły sposób pomagania bezdomnym zwierzętom
12 sie 2014 - Wolontariat
23 stycznia 2025 19:26
Osoby, które planują założenie działalności gospodarczej, często mogą spotkać się z pojęciem e-biznesu. Termin ten, choć z pozoru całkiem oczywisty, nie zawsze bywa jednak odpowiednio rozumiany. Czym jest e-biznes i jakie formy może przyjmować? Jakie są wady i zalety prowadzenia działalności gospodarczej w ten sposób?
Termin „e-biznes” (lub biznes elektroniczny) nie ma jednej definicji. Pojęciem tym zwykle określa się taki model działalności gospodarczej, który realizowany jest za pośrednictwem sieci, lub – bardziej ogólnie – za pomocą różnych rozwiązań teleinformatycznych. Więcej na temat e-biznesu i jego tworzenia przeczytasz na stronie https://www.dhl.com/pl-pl/home/nasze-dywizje/parcel/dla-ciebie/blog/e-biznes-co-to-jest-i-jak-go-stworzyc.html.
E-biznes dzielić można według różnych kryteriów, najczęściej spotykany jest podział ze względu na zakres działalności (np. e-commerce, czyli handel elektroniczny). Nie mniej popularna jest klasyfikacja działalności ze względu na charakterystykę podmiotów, które są producentami i odbiorcami produktów. Jak to wygląda w praktyce? Szczególnie często spotykany jest typ działalności B2C (business-to-consumer lub business-to-client). Model ten polega na świadczeniu usług lub sprzedaży towarów konsumentowi przez podmiot będący firmą. Gdy transakcja następuje pomiędzy partnerami handlowymi, którzy działają jako firmy, mamy do czynienia z modelem B2B (business-to-business). Niekiedy spotyka się także model C2C (consumer-to-consumer), realizowany np. przez portale aukcyjne.
Elektroniczny biznes wykorzystuje niezwykle szerokie spektrum możliwości, jakie daje globalna sieć. Nie sposób zatem opisać wszystkiego, czym zajmować się może taka działalność. Może być np. wyszukiwanie informacji i pozyskiwanie nowych kontaktów, zawieranie kontraktów i umów przez sieci czy płynne przesyłanie dokumentów. E-biznes może być realizowany zarówno w sposób czynny, jak i bierny – z tą drugą formą mamy do czynienia na przykład wtedy, gdy przedsiębiorca wyłącznie tworzy swojej firmie miejsce w sieci (np. stronę internetową oraz fanpage w mediach społecznościowych), ale nie prowadzi aktywnej działalności za ich pośrednictwem.
Rosnąca od lat popularność elektronicznego biznesu pozwala wyraźnie dostrzec cienie i blaski związane z prowadzeniem takiego rodzaju działalności gospodarczej. Jakie zalety i wady e-biznesu można wyróżnić?
Przede wszystkim są to praktycznie nieograniczone terytorialnie możliwości sprzedaży. Sklep internetowy o odpowiednim modelu biznesowym może świadczyć usługi klientom na całym świecie. Zakupów w nim można dokonywać o dowolnej porze dnia – bez znaczenia jest np. strefa czasowa, w której aktualnie przebywa kupujący.
Prowadzenie takiej działalności biznesowej to duża wygoda dla samego przedsiębiorcy. Wiele zadań związanych z zarządzaniem sklepem (m.in. dostarczanie towarów czy obsługa klienta) może zostać zlecone zewnętrznym firmom, a właściciel może prowadzić sklep z poziomu swojego domowego komputera. Zaletą e-biznesu jest także stosunkowo niski próg wejścia – by rozpocząć taką działalność, w większości przypadków nie potrzeba dużego budżetu czy specjalistycznych umiejętności.
Jak każdy typ działalności, handel elektroniczny i inne rodzaje e-biznesu mają swoje wady. Przedsiębiorcy, którzy decydują się na świadczenie usług lub sprzedaż towarów tym kanałem, nie mogą ignorować zagrożeń związanych z działalnością w sieci. Cyberataki (na przykład w postaci phishingu) stanowią bezpośrednie zagrożenie dla sprawności infrastruktury firmy i niosą ze sobą ryzyko wycieku danych klientów czy pracowników. Nawet za niewielki błąd lub niedopatrzenie w tym aspekcie firma może słono zapłacić.
Wśród innych wad e-biznesu wymienić można stosunkowo powolne tempo rozwoju takich firm. Wynika ono przede wszystkim z olbrzymiej konkurencji, z którą muszą mierzyć się początkujący przedsiębiorcy. Rywalizacja o uwagę klienta jest bardzo zacięta, co często oznacza konieczność konkurowania poprzez obniżanie cen i przeznaczanie dużej części budżetu na marketing internetowy. Przedsiębiorca musi także pamiętać, że w internecie nic nie ginie – każde potknięcie może trwale odznaczyć się na reputacji marki.
Artykuł partnera
© Copyright cik.sos.pl | Wszelkie Prawa Zastrzeżone.
Komentarze (0)